1 kwietnia 2021

Uzależnienie od telefonu, a budowanie relacji z dzieckiem

Udostępnij post:

Share on facebook
Share on email
Share on linkedin

Mamy poważny problem społeczny: co piąty uczeń nałogowo korzysta z telefonu komórkowego, a na syndrom uzależnienia od telefonu może cierpieć nawet 14% młodzieży.

Żyjemy w czasach, w których media i technologie rozwijają się w tempie błyskawicznym. Dzięki temu zyskujemy wiele przydatnych narzędzi do komunikacji, wiedzy czy rozrywki. Grupą, która najliczniej korzysta z telefonów komórkowych i smartfonów są dzieci w wieku szkoły podstawowej oraz młodzież szkół średnich. Ze specjalnie opracowanych raportów na ten temat wynika, że dzieci w wieku około 10 lat mają już swój własny telefon, z którego czynnie korzystają. Najczęściej używają go w celach towarzyskich. Raport „Młodzi cyfrowi”, przygotowany przez Fundację Dbam o Mój Zasięg w 2019 roku mówi jasno, że co piąty uczeń nałogowo korzysta z telefonu komórkowego, a na syndrom uzależnienia od telefonu może cierpieć 14% młodzieży. Połowa młodzieży nie wyobraża sobie życia bez telefonu deklarując, że jest on pierwszą rzeczą, z którą mają kontakt tuż po przebudzeniu. Takich zatrważających danych jest o wiele, wiele, więcej. Idąc dalej, około 10% badanych uczniów przyznała, że ich rodzice w ogóle nie interesują się ich życiem cyfrowym, a co trzeci uczeń przyznał, że jego rodzic nie wie do czego jego dziecko używa Internetu. Media społecznościowe są częścią naszego życia, a dzieci coraz częściej przenoszą swoje relacje właśnie do nich. Kontakt przez WhatsApp, Messenger, Instagram, TikTok czy Facebook staje się częścią ich świata. Długie godziny spędzane z telefonem w ręku stają się coraz większym problemem. Właśnie dlatego powstał termin „fonoholizm” określający uzależnienie od telefonu, które prowadzi wręcz do niemożności funkcjonowania bez niego. Został on sklasyfikowany jako zaburzenie behawioralne, które powoduje rozdrażnienie i nerwowość. Wymaga od uzależnionego między innymi: ciągłego bycia online, notorycznego sprawdzania telefonu, a nawet spania z nim pod ręką. To niebezpieczne zjawisko, które bada Światowa Organizacja Zdrowia.

Negatywne skutki korzystania z Internetu

Korzystanie z telefonów przez dzieci wiąże się z ogromnym niebezpieczeństwem, że zbyt wcześnie staną się one ofiarami cyberprzemocy lub trafią do nich treści nieodpowiednie dla ich wieku (jak pornografia czy przemoc). Zagrożenia, które płyną z nieumiejętnego lub nadmiernego korzystania z telefonów są dla nich bardzo szkodliwe. Między innymi powodują one rozdrażnienie i nerwowość u dzieci. Sprawiają, że tracą one zainteresowania, które być może rozwijały przed tym, zanim popadły w uzależnienie od telefonu. Fonoholizm zmniejsza aktywność i interakcję społeczną, zastępując je korzystaniem z telefonu oraz graniem na nim w gry lub skrolowanie Internetu. W parze z tymi zjawiskami idą negatywne skutki takie jak: ograniczenie czasu snu, ogólne przemęczenie, zaniedbywanie obowiązków szkolnych i brak koncentracji. Rozwiązaniem nie jest zakaz korzystania z tego typu urządzeń, gdyż stają się one nieodzownym elementem codziennego życia. Nierzadko nieposiadanie telefonu wzmaga ryzyko wykluczenia z grupy rówieśniczej i niestety, coraz częściej ma ono miejsce ze względu na brak przynależności do konkretnych mediów społecznościowych.

Nowe technologie to część naszego życia

Korzystanie z nowych technologii cyfrowych na stałe wpisało się w naszą codzienność. Według raportu „Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych” Fundacji Dbam o Mój Zasięg z 2018 roku, regularne korzystanie z telefonu komórkowego rozpoczyna się przeciętnie u dzieci w wieku 10 lat. Aż 86% badanych dzieci korzysta z telefonów, a aż 92% z nich ma dostęp do Internetu. Połowa badanych uczniów wskazuje, że ze smartfonu czy telefonu komórkowego korzysta z taką samą częstotliwością w dni szkolne (od poniedziałku do piątku), co w weekendy. Przynajmniej raz dziennie z telefonu korzysta ponad 85% respondentów (35% kilkadziesiąt razy dziennie). Do tego badani uczniowie w 87% wskazali, że posiadają konto na co najmniej jednym portalu społecznościowym.

Jak działać, aby wzmocnić bezpieczeństwo dzieci w sieci, a jednocześnie dać im komfort i bezpieczeństwo w korzystaniu z telefonów?

Na pewno najważniejszą rolę odgrywają w tym procesie rodzice, dlatego Heroo Mobile to usługa tworzona wspólnie z nimi. To oni kupują dzieciom telefony lub wyrażają zgodę na sporadyczne korzystanie ze swojego. Często po to, aby mogły one być w kontakcie z kolegami lub mogły poszukać informacji przydatnych do lekcji. Powodem jest także to, aby wiedzieć, gdzie są, gdy przebywają poza domem. Z badań wynika także, że nierzadko dzieci dostają telefon bez uprzedniego przygotowania ich do jego użytkowania. Tym od czego należy zacząć w pierwszej kolejności jest rozmowa, która powinna uświadomić dziecku jakie zagrożenia i jakie korzyści płyną z posiadania telefonu. Co dziecko może, a czego nie powinno robić w Internecie. Pokazania mu dobrych stron korzystania z urządzeń mobilnych, ale także uczulenie na czyhające w sieci zagrożenia. Następnie dobrze jest ustalić zasady, być asertywnym i konsekwentnym. Starać się nie traktować posiadania telefonu jako nagrody/kary, bo takie podejście może nieść ze sobą nieprzyjemne skutki: zaburzenia komfortu psychicznego u dzieci, brak poczucia stabilności emocjonalnej czy odczuwanie przemocy psychicznej. Ważne jest by stawiać dzieciom jasne granice i dbać o relacje w domu. Tego typu wiedzę będziemy przekazywać w Heroo. – mówi Kasia Sawicka, mama pięciorga dzieci, pedagożka i psycholożka, na co dzień pracująca z rodzinami.

Często rodzice czują się zagubieni lub nie mają pomysłu na to, jak powinno przykładowo wyglądać użytkowanie mediów cyfrowych przez dziecko. Według raportu „Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych” Fundacji Dbam o Mój Zasięg wynika, że aż w 40% domów takie zasady w ogóle nie obowiązują. A jeśli są, to są one z góry narzucone przez rodziców, a nie ustalone wspólnie z dzieckiem. Z badania „Młodzi cyfrowi” wynika z kolei, że to nie media cyfrowe niszczą więzi, tylko są one osłabiane przez rodziców. Osłabiony kontakt z najbliższymi otwiera z kolei przestrzeń na nowe, ale w istocie obce dzieciom, bycie online. Dlatego najlepszym czynnikiem chroniącym dzieci i młodzież przed e-uzależnieniem jest dobrze zbudowana relacja w domu, w szkole oraz w najbliższym otoczeniu. Oznacza to, iż wysoce prawdopodobne jest, że jeśli rodzice nie dadzą swoim dzieciom w pierwszych latach życia czułości, wsparcia, bliskości, obecności, zainteresowania i zaangażowania, dzieci zaczną wycofywać się z życia rodzinnego i poszukiwać będą uznania, własnej tożsamości, akceptacji, zrozumienia i bliskości na zewnątrz, bardzo często posiłkując się Internetem. Co także potwierdza raport „Młodzi cyfrowi”.

Autor: Paulina Rożenek 

Bibliografia

  1. https://dbamomojzasieg.com/wp-content/uploads/2016/04/Nałogowe-korzystanie-z-telefonow-komorkowych.pdf
  2. https://www.youtube.com/watch?v=_zVobLkJPgI

Blog

Zobacz inne wpisy

Dlaczego musimy uczyć dzieci ekologii?

Nigdy dotąd nie byliśmy tak bardzo zagrożeni zbliżającą się katastrofą klimatyczną, jak dzisiaj. Ludzkość konsekwentnie i beztrosko eksploatuje i niszczy środowisko naturalne. Jeśli nie zatrzymamy

Jak zachęcić dziecko do czytania książek?

Nie każdy dorosły lubi czytać książki, a właściwie nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że bardzo niewielu dorosłych czyta książki. Statystyki są oczywiste i zasmucające. Trudno więc

Kontakt

Skontaktuj się z naszym Biurem Obsługi Klienta:

Infolinia czynna od poniedziałku do piątku 9:00 – 15:00

Nasza witryna stosuje pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies.